Opgelicht??? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Remco Mulligen - WaarBenJij.nu Opgelicht??? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Remco Mulligen - WaarBenJij.nu

Opgelicht???

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Remco

28 Februari 2007 | Ghana, Tamale

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer. We hebben weer leuke dingen beleefd.
Zondag zijn we naar Elmina geweest, dat ligt aan de kust vlakbij Cape Coast waar we sliepen. In Elmina staat een fort dat is gebruikt door de Nederlanders voor de slavenhandel. Het was een mooi fort, pas gerestaureerd enzo. We kregen daar een rondleiding van een gids, die van alles vertelde over hoe het er toen aan toe ging enzo. Ranzige verhalen hoor... Shame on us. Was wel interessant dus.

Maandag zijn we al om 5 uur 's ochtends met de bus naar Kumasi gegaan. Kumasi is echt een stad, veel groter dan Cape Coast of Tamale. Er zijn echt flats (nog maar 6 verdiepingen hooguit, maar toch...) en stoplichten enzo. Echt overal winkels, en een hele grote markt van 12 hectare. Kon je heel mooi bovenop kijken: 12 hectare golfplaten dakjes. Was bijzonder om te zien. We zijn er ook nog in geweest, maar niet te diep want dan gingen we verdwalen.
Verder hebben we daar op dinsdag geprobeerd om wat van de Ashanticultuur op te snuiven, maar ze melken het niet bepaald uit, je moet echt goed zoeken voor je in het minimuseum komt. Gisteren alweer een broodje hamburger gegeten, m'n derde al tot nu toe. We eten echt heel gezond (not): droog brood, koekjes, broodje hamburger, water, af en toe jollof rijst (ofzo), dat is een soort nasi, en ijsjes. Misschien dat we daarom last hebben van onze buikjes, our shit is like water zeg maar. Verder zijn we allebei heerlijk verkouden, en Remco heeft de zonnebrandcreme bij z'n gezin laten liggen dus ik loop al 5 dagen rond zonder zonnebrandcreme in dit land waar de zon altijd schijnt. En ook nog blaren onder m'n voeten van de slippers. Maar verder gaat het goed. Het is leuk hier, heel bijzonder. De natuur is anders, de temperatuur is anders, de steden en de kleding is anders, echt raar...... Leuk raar hoor. Maar ik denk dat ik na twee weken ook wel weer blij ben dat ik weer naar huis mag. Mn eigen huis, een douche, een wasmachine, geen mensen die je contant om geld vragen (als je de mensen van Clubcenter, Greenpeace, War child, Amnesty, de Kankerbestrijding etc niet mee telt).
Het is hier heet. Droog heet. De zon schijnt hier in het noorden echt altijd, terwijl hij in het zuiden soms pas rond 11 uur begon te schijnen.

Nog een leuk verhaal. Gisteravond kwamen we om half twee 's nachts aan in Tamale met de bus vanuit Kumasi. Met veel moeite hadden we een hotel kunnen vinden. We kwamen uit de bus en gelijk kwamen er vijf mensen op ons af om te vragen of we een taxi willen, zoals altijd. Maar het hotel was in de buurt dus we gingen lopen. Toen kwam er een jongen op ons af, dat we vooral in het Al Hassan hotel moesten slapen, het was vlakbij en goedkoop. Maar wij hadden dus al ergens anders gereserveerd. Maar de jongen bleef tegen ons aan praten en was verder gewoon heel aardig, dus we dachten "waarom niet...". Verder zei hij dat hij voor ons wel buskaartjes naar Mole National Park wou kopen vanochtend, omdat je daar vroeg bij moest zijn en wij zo laat aankwamen. Mijn gevoel zei me "niet doen", maar het was wel echt een aardige jongen die best betrouwbaar over kwam. Hij zei ook nog dat we ons geld niet zo opzichtig moesten laten zien omdat dat gevaarlijk was. En hij was moslim (ging om 3 uur bidden) dus we dachten, hij lijkt betrouwbaar dus we doen het maar. Dus we gaven hem die 40.000 cedis om buskaartjes te kopen en hij bracht ons naar het Al Hassan hotel. Dat was inderdaad niet duur, maar er was geen kamer meer met wc, dus we moesten gedeeld toilet gebruiken. De kamer zag er op het eerste gezicht goed uit. Maar toen zagen we later de wc (1 wc ja) en die was echt ranzig. Aangekoekte schijt op de bril, die ik er maar af poetste want ik moest toch echt naar de wc. En de deur kon niet op slot. En er was geen stromend water, en geen wastafel dus we konden niet tanden poetsten en handen wassen. En de ventilator werkte niet dus het was echt f*cking heet.... We lagen gewoon te zweten in bed, terwijl in de kamer naast ons iemand luid lag te snurken en te rochelen. Dus na een half uur in die hitte zei ik "we gaan hier niet blijven, ik voel me vies en ik wil gewoon douchen morgen en een normale wc en ik wil NU mn handen wassen en het is veel te heet". En Remco was het met me eens. We hebben de helft van ons geld teruggevraagd en zijn naar het hotel gegaan waar we hadden gereserveerd, daar kwamen we om 3 uur 's nachts aan. Daar kregen we echt een super luxe 'lodge' met een woonkamer (heet), slaapkamer (met echte airco, heerlijk) en een aparte badkamer met mooie tegels en een bad!!! En handdoeken!! En WC-papier!! Nice.... Kostte 400.000 cedis (35 euro). Normaal slapen we in hotels van rond de 80.000 cedis). Duur dus, maar wel lekker nadat we uit het Al Hassan hell hole kwamen. Ik ben direct gaan douchen.
Maar goed, wij dachten dus dat die jongen van de buskaartjes ons had opgelicht, omdat hij ons in dat hell hole had gestopt. Maar toen we vanmorgen naar het busstation liepen om buskaartjes te kopen kwamen we die jongen weer tegen, die ons had gezocht in Al Hassan en ons de buskaartjes gaf. Maar dat waren vage papiertjes van 1 bij 2 cm dus we wisten nog steeds niet of dit wel echt buskaartjes waren. Hij wou ons nog ansichtkaarten aansmeren en een rondleiding door de stad geven, maar daar hadden we geen zin in, we wilden naar ons hotel in de airco zitten. Dus we gaven hem 10.000 cedis om hem te bedanken (hoewel we ons nog steeds afvroegen of de buskaartjes echt waren) en zijn toen eerst langs het busstation gegaan om te checken of de kaartjes echt waren. En zowaar, ze bleken gewoon echt te zijn!!!!
Wow..... En wij al die tijd maar denken dat we werden opgelicht. Er zijn toch nog eerlijke mensen in de wereld.

Vandaag gaan we naar Mole National Park, daar blijven we tot vrijdag. In Mole zijn olifanten enzo, dus dat wordt vast wel gaaf. Ik hoop dat het hotel nog plaats voor ons heeft.

Nou, dat waren onze belevenissen.

Mama, gefeliciteerd met je verjaardag!! (En Remco's opa ook natuurlijk).

  • 28 Februari 2007 - 12:48

    Emmy Vandebelt:

    jWT, je boek leeft nog en maakt het goed. Hij heeft het wel een beetje warm. Ik ben er nog niet echt verder in gekomen omdat ik gewoon nog niet aan lezen ben toegekomen. Maar ik denk dat ik bij Remco's gezin wel veel ga lezen, dus daarna krijg je je boek weer heelhuids terug :)


  • 28 Februari 2007 - 12:52

    Remco:

    Ik ben niet aan de schijterij trouwens - nog steeds niet. Maar kreeg wel even de kriebels gisteren, want ik ben vorige week zondag volledig lekgestoken, de incubatietijd van malaria is pakweg 8-12 dagen en jawel: na 8 dagen (gisteren) voelde ik me ziek en koortsig. Maar nu blijkt dus dat Emmy me gewoon heeft aangestoken met haar kou. Het gaat alweer beter. :)

    Verder heb ik weinig toe te voegen. Is maar goed ook, want ik heb nog 3 minuten internettijd, en dat is niet eens voldoende om de "plaats bericht" pagina van deze website te laden. ;)

    Groet,
    Remco

  • 28 Februari 2007 - 21:36

    Mark:

    Ha die rem en em

    Wat een leuke verhalen en emmy het is begrijpelijk dat je verlangt naar je eigen huis etc.

    En wat een grappige verhalen zit soms echt te lachen voor de pc HIHIHIHIHIHIHI

    Groeten Mark en tot snel

  • 01 Maart 2007 - 19:31

    JWT:

    Rem, ik zou je dat gedicht nog doen. Komt ie:

    De blauwbilgorgel

    Ik ben de blauwbilgorgel,
    Mijn vader was een porgel.
    Mijn moeder was een porulan,
    Daar komen vreemde kind’ren van.
    Raban! Raban! Raban!

    Ik ben de blauwbilgorgel,
    Ik lust alleen maar korgel,
    Behalve als de nachtuil krijst,
    Dan eet ik riep en rimmelrijst.
    Rabijst! Rabijst! Rabijst!

    Ik ben de blauwbilgorgel,
    Als ik niet wok of worgel,
    Dan lig ik languit in de zon
    En knoester met mijn knezidon.
    Rabon! Rabon! Rabon!

    Ik ben de blauwbilgorgel,
    Eens sterf ik aan de schorgel,
    En schrompel als een kriks ineen
    En word een blauwe kiezelsteen.
    Ga heen! Ga heen! Ga heen!


    Cees Buddingh’ (1918-1985)

    @ Emmy's moeder: gefeliciteerd met uw verjaardag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2007

Villeroy & Boch

09 Maart 2007

Still alive

03 Maart 2007

Het vervolg.....

28 Februari 2007

Opgelicht???

24 Februari 2007

Touwbrug
Remco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 27866

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 10 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: