Touwbrug - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Remco Mulligen - WaarBenJij.nu Touwbrug - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Remco Mulligen - WaarBenJij.nu

Touwbrug

Door: Remco en Emmy

Blijf op de hoogte en volg Remco

24 Februari 2007 | Ghana, Cape Coast

Vandaag zijn we met de trotro (= gammel klein busje volgepropt met mensen) naar Kakum National Park gegaan, zo'n 35 km buiten Cape Coast. Kosten voor de reis: 12000 cedi, voor ons beide, 1 euro dus. Je komt er in Groningen nog niet eens mee in Leeuwenborg.

Dit park, Kakum, wordt in alle gidsen aangeprezen als een van de mooiste plekken in Ghana om te bezoeken. Vooral vanwege de touwbrug: 7 bruggen, 40 meter boven de grond, die van boom naar boom gaan. Uiteraard heeft Emmy daar ongeveer 12.545 foto's gemaakt, die we allemaal onder dit bericht hadden gezet, ware het niet dat het internet hier zo traag is dat het laden van een pagina 5 minuten duurt. Dat komt dus een volgende keer.

Na de touwbrug, die op zich vrij snel voorbij was, kregen we een rondleiding van een officiële gids, die zoals alle Ghanezen erg graag naar Europa wil. Hij kende een paar Nederlandse woorden: "foto maken", "lopen" en "boom". Vooral dat laatste woord bleek erg praktisch te zijn, want tijdens de rondleiding kregen we vooral bomen te zien. Mahonie, palmbomen, en nog een heleboel. Bij alle bomen kregen we een verhaal over wat er allemaal van gemaakt kon worden (stoelen, kleren, boten) en wat voor kwalen je ermee kon genezen (astma, impotentie, botbreuken) en op welke manier (meestal: bast fijnstampen, koken, opdrinken, of het sap opdrinken, of je kon iets met een klysma doen, maar dat was me niet helemaal duidelijk).

We hangen nu echt de tourist uit. Gisteren heerlijk gegeten, rondgewandeld, bij kraampjes gekeken en een reisplan uitgedacht. Morgen bezoeken we Elmina om te zien welke ranzige rol Nederland heeft gespeeld bij de slavernij (hopelijk vergeten ze ook niet welke ranzige rol de Ghanezen zelf hebben gespeeld). Daarna vertrekken we naar Kumasi, hoofdstad van de Ashantiregio, om vervolgens steeds verder naar het noorden te gaan, totdat we uitkomen in Gowrie.

Remco

===

Hoi,

Vandaag was heel leuk. Het regenwoud was echt mooi, ik heb hele mooie foto's en filmpjes gemaakt. De wandeling daarna was ook mooi, hele gekke bomen en vruchten gezien.

Het is hier raar, maar je went er snel aan. Zo'n warm busje volgepropt met mensen die met 80 km per uur de weg over racet, ach, dat hoort er gewoon bij hier, dus ik kan me er niet zo druk om maken. En je helemaal kapot zweten de hele dag zou ik in Nederland echt niet op prijs stellen, maar hier heb ik me op het ergstse voorbereid dus het valt allemaal wel mee. Ons hotel is prima, geen muggen, een eigen douche en wc (met koudachtig water dat niet altijd even helder is..)

De mensen hier zijn echt vet arm. Maar ze dragen wel mooie kleren, en mooi gevlochten haar enzo. Maar de huizen zijn allemaal erg vervallen enzo, en allemaal van hout. Zal straks helemaal wel raar worden in Gowrie, met die huisjes van klei enzo.

Het eten is ook goed te doen zolang we nog in de stad zijn, gisteren lekker een broodje hamburger met patat (ja echt....) en gebakken banaan met kruiden, en vandaag een doughnut (ziet eruit als een oliebol maar dan O-vormig en smaakt ook zo) en gebakken banaan (wat Remco heel lekker vindt maar ik niet zo).

Gisteren was alles echt alleen nog maar raar, en armoedig enzo, maar vandaag ben ik al best wel gewend, het vakantiegevoel is kicking in.

Oh, en ik heb mooie stofjes gekocht om kleren van te laten maken. Ik weet alleen niet of het ook lekkere zachte stofjes zijn en of het lekker draagt met dit weer, maar wel mooi dus. 10 euro. Nice..... er zijn hier echt heeeeel veel mooie stofjes.

Nou, ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat.

Liefs, Emmy

• 24 Februari 2007 - 16:26

Ewout:

Leuk om ook wat van jou te horen, Emmy. Ben vooral benieuwd naar de foto's.

• 25 Februari 2007 - 21:36

Jacolien:

Emmy, leuk dat je het daar ook naar je zin hebt... En mooie stofjes zijn leuk! Wat ga je ervan laten maken? Toch zeker wel zo'n blije rok?

In ieder geval een leuke vakantie met z'n tweeen.

Groetjes van mij en ook ook van Jaco

• 26 Februari 2007 - 10:37

Ard:

He Remco, als je terug bent in NL moet je echt het boek 'Zwarte met het witte hart' van Arthur Japin lezen. Gaat o.a. over de ranzige rol van de nederlanders in dat gebied.

He Emmy, best raar dat jij nu aan de andere kant van het internet bent, dus bij Remco in de warmte zit. Wij zitten hier nu al drie dagen in de regen. Best deprimerend. Groetjes, en veel plezier gewenst...

• 26 Februari 2007 - 16:54

JWT:

Emmy, hoe maakt mijn boek het? en jij? en in wat voor staat heb je remco aangetroffen?

• 27 Februari 2007 - 23:34

Hans:

Fijn dat jullie het leuk hebben tot nu toe! Zal wel een prettig weerzien geweest zijn. Geniet er nog maar even van en doe voorzichtig en schrijf regelmatig een verhaaltje om ons op de hoogte te houden :).